Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Krakov spája poľské dejiny s európskou avantgardou

Na otázku, čo by mal turista v Poľsku navštíviť ako prvé, padne obyčajne odpoveď Krakov.

Krakov. Kde história vytekala zo všetkých puklín v omietkach domov až do meandru Visly pod kráľovským zámkom.Krakov. Kde história vytekala zo všetkých puklín v omietkach domov až do meandru Visly pod kráľovským zámkom. (Zdroj: archív MOT)

Na otázku, čo by mal turista v Poľsku navštíviť ako prvé, padne obyčajne odpoveď Krakov.

Je to niekdajšie hlavné mesto, kolíska poľskosti, najzachovalejší stredoveký mestský komplex s majestátnym Wawelom – kráľovským zámkom a katedrálou, kde sú pochovaní králi a národní hrdinovia. Tunajšie hlavné námestie je najväčšie v Európe (200x200m)!

Je aj veľkým kultúrnym centrom s mnohými múzeami, divadlami a koncertnými sálami. Krakov je aj mestom umelcov, spisovateľov a básnikov. Ešte donedávna tu žili dvaja laureáti Nobelovej ceny – Czesław Miłosz (1911-2004) a Wisława Szymborska (1923-2012).

SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od Varšavy, Vroclavu a Gdanska, toto mesto počas dvoch svetových vojen nebolo zničené. Popularitu Krakova potvrdzuje aj skutočnosť, že ho v minulom roku navštívilo až 13 miliónov turistov.

V posledných rokoch sa z typicky turistického mesta stáva z Krakova čoraz dôležitejšie pútnické centrum na svetovej úrovni. Veď je to mesto, kde študoval, slúžil ako kňaz, potom biskup, neskôr pápež a svätý Ján Pavol II. V Krakove je s ním spojených veľa miest, avšak za najdôležitejším miestom po stopách Jána Pavla II. je Arcibiskupský palác na ul. Franciszkańskej.

Oplatí sa ísť aj ďalej od centra, na štvrť Łagiewniki, kde popri niekdajších kameňolomoch, v ktorých mladý Wojtyła fyzicky pracoval, bolo postavené Centrum Jána Pavla II., v ktorom sa nachádza napríklad sanktuárium s jeho relikviami (www.janpawel2.pl), ale aj slovenská kaplnka. Pár krokov ďalej je Sanktuárium Božieho milosrdenstva a hrob sv. Faustíny.

SkryťVypnúť reklamu

Táto skromná, chudobná a slabo vzdelaná dievčina, sa vďaka svojím víziám a mystickým zážitkom, stala v poslednom čase jednou s najpopulárnejších katolíckych svätých, a obraz „Ježiš, dôverujem Ti!“, ktorý bol namaľovaný podľa jej pokynov, je uctievaný na celom svete.

Preto sa niet čo diviť, že pápež František rozhodol, že Svetové dni mládeže 2016, ktorých sa zúčastnilo aj veľmi veľa mladých Slovákov, sa konali práve v Krakove.

A takéto medzinárodné podujatia majú veľký vplyv na turistickú a kultúrnu propagáciu mesta, napomáhajú aj pri zvyšovaní počtu návštevníkov Krakova, a budú mať určite vplyv aj na zlepšovanie dopravnej, hotelovej a gastronomickej infraštruktúry.

Rozhodujúcu úlohu pri obsluhe turistov zohráva letisko Krakov - Balice, ktoré sa nachádza pomerne blízko mesta (len 11 km od centra) a má dobre rozvinuté cestné aj železničné spojenia. Vďaka neustálej expanzii z roka na rok môže obsluhovať čoraz viac cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2004, teda v roku, keď Poľsko vstúpilo do Európskej únie, to bolo 841 tisíc pasažierov, v roku 2017 to bolo už takmer 6 miliónov. Letisko sa neustále modernizuje a obsluhuje rovnako klasické, nízkonákladové, ako aj charterové letecké spoločnosti. Je atraktívne aj pre cestujúcich zo Slovenska, pretože ponúka lety do mnohých zaujímavých destinácií (celkovo viac ako 90 miest).

Prečítajte si tiež: Primátor poľského mesta Tadeusz Ferenc: Som hrdý na Rzeszów Čítajte 

Blízko Krakova vedie autostráda A4, spájajúca Nemecko a Ukrajinu. Východný úsek tejto trasy bol dokončený len nedávno, a od vtedy cesta z Krakova do iných dôležitých miest v regióne ako Tarnowa, Rzeszowa či Jarosława, alebo potom ďalej smerom na Ľvov, sa stala oveľa rýchlejšia a jednoduchšia. Krakov má aj veľmi dobré vlakové spojenie s Varšavou, kam cesta veľmi výhodným vlakom IC trvá len 2,5 hodiny.

Naviac, hlavná stanica sa nachádza v centre mesta, len pár minút od Starego Rynku (hlavného námestia). Samotné čakanie na vlak môže byť príjemné nielen k vôli novej modernej stanici, ktorá bola dokončená pred Svetovými dňami mládeže, a patrí dnes medzi najmodernejšie stanice v Európe, ale aj preto, že je spojená s moderným obchodným centrom – Galériou Krakowskou, ktoré je plné obchodov, reštaurácií či iných zaujímavých možností, ako stráviť voľný čas.

V meste je 150 hotelov troj a viac hviezdičkovej kategórie, pričom Varšava ich má len 80. Dynamicky sa rozvíja aj trh so súkromnými apartmánmi. Vďaka tejto konkurencii sa ceny, najmä v porovnaní s inými európskymi mestami, nezaraďujú do tej vyššej kategórie. Príjemne bude prekvapený aj ten, kto sa chce dobre a chutne najesť, lebo ceny sú prispôsobené aj peňaženkám priemerného turistu.

Žiaľ, čo Krakovu chýba, je dobré cestné či vlakové spojenie so Slovenskom. Ale aj tu sa už objavilo svetielko v tuneli. Terajšia poľská vláda plánuje spustiť rýchle spojenie Varšava – Budapešť, ktoré povedie cez Košice. Bude to reálne po vybudovaní úplne novej železničnej trate Krakov – Szczyrzyc, ktorá radikálne skráti čas v smere - Krynica, Muszyna a hraničná stanica Plaveč. Z dôvodu na ťažký horský terén sú to vysoké investície, ktoré sa odhadujú na 1,5 miliardy eur, ale aj napriek tomu by mala byť táto investícia z priebehu niekoľkých rokov zrealizovaná.

Obraz Krakova ako mesta žijúceho z dedičstva a tradícií neukazuje všetko, čo miesto nad Vislou môže ponúknuť. Hlavné mesto Malopoľska už niekoľko rokov vedie prím ako najatraktívnejšie miesto v oblasti moderných služieb. Vo veľkej miere je to aj zásluha uznávaných vysokých škôl, ktoré vzdelávajú mladých ľudí nielen v oblasti domáceho, ale aj medzinárodného biznisu.

To je skutočne obrovský kapitál, ktorý je veľmi dobre využitý - 23 vysokých škôl, práve 200 tisíc študentov, a čo je tiež veľmi dôležité, práve 2/3 obyvateľov mesta v produktívnom veku.

Dôkazom toho je aj počet zahraničných firiem, ktorých je v Krakove takmer 5 tisíc, počet zamestnaných v sektore moderných služieb je okolo 60 tisíc, čo je ¼ všetkých zamestnaných v tejto oblasti v Poľsku, či 300 start-upov. Práve v Krakove svoje centrá otvorili také firmy ako Google, IBM, Dell či slovenský ESET, kde našli prácu desiatky ba možno aj stovky Slovákov.

Najčítanejšie na My Tatry

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
          2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
          3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
          4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
          5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
          6. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
          7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
          8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
          1. Futbal v meste: Poznáme 16 najlepších tímov!
          2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
          3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
          4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
          5. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
          6. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
          7. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
          8. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
          1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 472
          2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 173
          3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 921
          4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 988
          5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 903
          6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 874
          7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 1 899
          8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 779

          Blogy SME

          1. Unicef Slovensko: UNICEF pomáha v krízových situáciách aj v roku 2022
          2. Martin Ribár: Kam kráčaš Spravodlivosť na Slovensku?
          3. Internátny život UK: Ako na poskúškový stres?
          4. Rudolfa Vallová: O čom je rozvoj cestovného ruchu?
          5. Jaroslav Polaček: VYHRALI SME! Zmluva s EEI je neplatná
          6. Miro Jankes: Júnová mozaika II
          7. Anton Sládek: Bratislava - Staromestská ulica
          8. Róbert Thomas: Frajer s diplomom vo vrecku a hodinkami na rukách !
          1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 128
          2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 293
          3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 909
          4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 833
          5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 458
          6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 4 924
          7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 3 766
          8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 353
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
          2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
          3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
          4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
          5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
          6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
          7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Tatry

          Ochorenie čriev je závislé od životosprávy i potrebných pomôcok.


          13 h

          Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


          17. jún

          Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


          17. jún

          Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


          17. jún

          Najčítanejšie články MyRegiony.sk

          Ľuboš odišiel v stredu, v piatok ohlásili jeho nezvestnosť.


          25. jún

          Roman Hanajík poukazoval na hoaxy vo videách Igora Bukovského.


          25. jún

          Šesťnásťročná mala v dychu 1,67 promile alkoholu, v dvoch podnikoch nalievali deťom. V Dolnom Kubíne také porušenia zákonov nezistili.


          23 h

          Majiteľ pozemku vyčíslil škodu na asi 6-tisíc eur.


          26. jún

          Blogy SME

          1. Unicef Slovensko: UNICEF pomáha v krízových situáciách aj v roku 2022
          2. Martin Ribár: Kam kráčaš Spravodlivosť na Slovensku?
          3. Internátny život UK: Ako na poskúškový stres?
          4. Rudolfa Vallová: O čom je rozvoj cestovného ruchu?
          5. Jaroslav Polaček: VYHRALI SME! Zmluva s EEI je neplatná
          6. Miro Jankes: Júnová mozaika II
          7. Anton Sládek: Bratislava - Staromestská ulica
          8. Róbert Thomas: Frajer s diplomom vo vrecku a hodinkami na rukách !
          1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 128
          2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 293
          3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 909
          4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 833
          5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 458
          6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 4 924
          7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 3 766
          8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 353
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
          2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
          3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
          4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
          5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
          6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
          7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu